shutterstock_152527238

Slik unngår du sykdom og forkjølelse

Høsten nærmer seg med stormskritt og et godt immunforsvar er viktig for å unngå sykdom og forkjølelse. Her er 6 gode råd fra vår legeekspert, Henrik Mathiesen.

  1. Få en god natts søvn. Dårlig søvn senker de hvite blodlegemene, noe som fører til at immunforsvaret svekkes og du blir utsatt for infeksjoner.
  2. Ta vitamin D-tilskudd. Lavt nivå av D-vitamin kan gjøre deg mindre motstandsdyktig mot forkjølelse. I og med at D-vitamin dannes i kroppen ved soleksponering, faller nivåene naturlig nok i vinterhalvåret. Derfor bør du ta tilskudd. Helst i form av tran eller D-vitamin-dråper. Ellers er gode matkilder fet fisk som makrell, sild, laks og ørret, samt fiskelever og fiskerogn. Det er også tilsatt ekstra vitamin D i enkelte meieriprodukter.
  3. Hold det støvfritt. Støvallergi blir ofte verre om vinteren. Dårligere ventilasjon og mer fyring bidrar til mer støv. Og er du støvallergiker vil dette trigge hypersensitivitets-reaksjonen, som kan føre til symptomer som forkjølelse.
  4. Få i deg antioksidanter. Spis næringsrik mat og ta tilskudd av sink, vitamin C (askorbinsyre/askorbat) og antioksidanter som for eksempel blåbær. Alle disse er viktig for å bygge opp et godt immunforsvar.
  5. NB: For å unngå kvalme ved inntak av sink, ta det alltid etter mat.
  6. Skyll nesen. Hyppige forkjølelser kan også tyde på at det sitter noe i luftveiene. Det mest vanlige er problemer i nesegangen. Regelmessig neseskylling ved forkjølelse kan bidra til å få skylt ut bakterier og annet grums, samt å fukte neseslimhinnen. En tørr neseslimhinne er mer utsatt for bakterieangrep. Du får kjøpt neseskyllingsutstyr på apoteket. Skyll gjerne 1-2 ganger daglig inntil symptomene bedres. Hvis symptomene ikke blir bedre over tid bør du ta kontakt med legen din eller en øre-nese-halslege.