Får du i deg nok jod?

Professor i ernæring, Anna Haug ved Norges miljø-og biovitenskaplige universitet i Ås, sier i dette intervjuet med TV-Helse hvorfor det er så viktig å få i seg jod gjennom kostholdet.

Spis fisk eller drikk melk

Spis fisk eller drikk melk. Begge er viktige kilder for å få i seg nok jod i hverdagen. Med et daglig inntak av melkeprodukter, samt fisk til middag 2-3 dager i uken, vil du kunne dekke behovet gjennom kostholdet. Fram til midten av 1900-tallet var jodmangel vanlig i Norge. Men da de begynte å tilsette jod i kraftfôret til melkekyr, gikk antall tilfeller av jodmangel ned. De siste årene har stadig flere kuttet ut melk fra kostholdet fordi de tror at de ikke tåler laktose. Men i følge professoren tåler 95-97 prosent av oss nordmenn laktose, så det er ingen grunn til å kutte ut melken. Hun understreker at spesielt gravide bør sørge for å få i seg nok jod fordi jodmangel kan skade babyens mentale utvikling. Saken fortsetter under annonsen.

Se også: Nyr – kokkenes nye favoritt

Hvorfor er jod viktig?

​Jod er også nødvendig for at kroppen skal kunne lage thyroid-hormonene trijodtyronin (T3) og tyroxin (T4). Disse hormonene regulerer menneskets stoffskifte , og hos barn er hormonene viktige for normal vekst og utviklingen av sentralnervesystemet. Jodmangel under graviditet kan også påvirke den nevrologiske utviklingen av fosteret.

Les også: Urovekkende mange gravide har jodmangel

Les også:  Stoff-skiftesykdom, nesten en historie-forelesning