shutterstock_331750304

Gravide med D-vitaminmangel risikerer å få barn med ADHD og lærevansker

Dysleksi og ADHD er et økende problem. Forskere tror det kan unngås ved at gravide tar D-vitamintilskudd.

 I følge en britisk studie er dysleksi, leseproblemer og ADHD mer utbredt blant barn som er født mellom oktober og desember, enn hos dem som er født om våren og sommeren. Teorien er, ifølge forskerne, at mor hadde D-vitamin-mangel under første trisemester. Disse barna er unnfanget i perioden januar – mars, en periode hvor man normalt sett oppholder seg mye innendørs, og hvor det ikke er så mye sollys utendørs. Saken fortsetter under annonsen.

Lærevansker hos barn har vært jevnt økende gjennom flere tiår, og forskerne tror at det er vår moderne innendørs livsstil som har bidratt til denne økningen.

Studien, som ble utført på over 800 000 skolebarn i perioden 2006-2011, fant at 8,9 prosent av barn unnfanget i årets første kvartal, hadde lærevansker i forhold til 7,9 prosent av barn unnfanget i perioden juni-september. (De som gjennomførte studien var universitetene Glasgow og Cambridge, NHS og den skotske regjeringen). Saken fortsetter under annonsen.

Selv om studien ikke direkte målte D-vitamin-nivåene hos de gravide, mener forskerene at dette likevel er den mest sannsynlige forklaringen på trenden. De tror at 11 prosent av tilfellene av barn med lærevansker kan forebygges hvis vordende mødre tar vitamin D-tilskudd.

Forrige måned, anbefalte Folkehelseinstituttet i England at voksne bør ta 10 mikrogram tilskudd av vitamin D i løpet av den britiske høsten og vinteren fordi man er så mye innendørs og det er lite sollys ute. (kilde: The Telegraph).

Vi som bor i Norge bør følge den samme anbefalingen. Særlig gravide.

Det er nemlig, ifølge Helsedirektoratet, sammenheng mellom mors D-vitaminstatus og babyens D-vitamin-lager ved fødselen. D-vitamin er nødvendig for å ta opp kalsium fra kosten og er helt sentralt for å bygge opp et sterkt skjelett. Mangel kan føre til benskjørhet. Vitamin D er også svært viktig for immunforsvaret og bidrar til å bekjempe virus, bakterier og kreft.

Norske myndigheter anbefaler 5- 10 mikrogram per dag. Men mye tyder på at dette kan være for lite. Behovet varierer også fra person til person, avhengig av om man får i seg nok gjennom kostholdet. Er du usikker på hvordan det står til med D-vitaminstatusen din? En enkel blodprøve hos legen kan avdekke D-vitaminnivået ditt.